ПОРАДИ МЕДСЕСТРИ
А турботлива медсестра
Про здоров'я наше дбає.
Гріє носики малятам,
Як ростуть, спостерігає.
Будьте впевнені, батьки,
Здорові ваші малюки.
Основні напрямки роботи:
- Проведення медичних оглядів дітей під час зарахування в ДНЗ та медичний контроль під час адаптаціїї;
- Здійснення щоденних оглядів дітей;
- Проведення антропометричних вимірювань;
- Обстеження дітей на ентеробіоз, профілактичні заходи;
- Контроль за наявність та достовірністю медичних довідок;
- Аналіз виконання фізкультурно-оздоровчих та протиепідемічних заходів;
- Здійснення контролю за організацією харчування;
- Організація та контроль за проведенням літнього оздоровлення в ДНЗ;
- Контроль за проведенням оздоровчо-профілактичних заходів (загартовування);
Графік роботи медичної сестри Плосківського ЗДО
Понеділок – з 08. по 10.00 год.
Вівторок - з 08. по 10.00 год.
Середа - з 08. по 10.00 год.
Четвер - з 08. по 10.00 год.
П’ятниця - з 08. по 10.00 год.
ПЛАН РОБОТИ
Медичної сестри Плосківського закладу дошкільної освіти на 2021- 2022 н.р.
№ п/п |
Зміст роботи |
Термін |
Відповідальний |
Організаційна робота |
|||
1 |
Здійснювати роботу у відповідності за планом з охорони життя та здоров’я дітей. |
упродовж року |
медсестра |
2 |
Своєчасно оформлювати документацію на дітей, що прибувають та вибувають з ЗДО. |
упродовж року |
медсестра |
3 |
Проводити ознайомлювальну бесіду з батьками під час прийому. |
упродовж року |
медсестра |
4 |
Систематично вести медичну документацію. |
упродовж року |
медсестра |
5 |
Проводити щоденний огляд дітей |
упродовж року |
медсестра |
6 |
Стежити за дотриманням санітарно-гігієнічних норм у ЗДО |
упродовж року |
медсестра |
7 |
Проводити санітарно-просвітницьку роботу в ЗДО |
упродовж року |
медсестра |
8 |
Здійснювати контроль за якісттю харчування в ЗДО |
упродовж року |
медсестра |
Робота щодо організації харчування дітей у закладі |
|||
1. |
Матеріально-технічне забезпечення харчоблоку, дотримання вимог безпеки, санітарно-гігієнічного режиму. |
постійно |
медсестра |
2. |
Санітарне утримання кухні й устаткування, дотримання графіку прибирання харчоблоку. |
упродовж року |
медсестра |
3. |
Здійснення загальної організації харчування дітей та ведення нормативно-технологічної документації. |
упродовж року |
медсестра |
Лікувально-профілактична робота |
|||
1. |
Провести антропометричне та біометричне обстеження дітей в ЗДО із записом у медичні карти. |
Вересень |
медсестра |
2. |
Контролювати маркування дитячих меблів. |
вересень |
медсестра |
3. |
Надавати першу медичну допомогу дітям котрі захворіли , забезпечити їх повну ізоляцію до приходу батьків. |
Постійно |
медсестра |
4. |
Організувати поглиблений медичний огляд дітей ДНЗ 3-7 років лікарями – спеціалістами. Довести результати огляду до відома батьків. |
Згідно графіка Себидубської амбулаторії. |
медсестра |
Санітарно-просвітницька робота |
|||
1. |
Бесіди для вихователів: 1. Загартування. 2.Інфекційні захворювання: дифтерія. 3. Інфекційні захворювання: скарлатина. 4. Профілактика туберкульозу. 5. Інфекційні захворювання: вітряна оспа. 6. Інфекційні захворювання: кір. 7. Інфекційні захворювання: епідпаратит. 8. Інфекційні захворювання: вірусний гепатит. 9. Інфекційні захворювання: дизентерія. 10. Харчова інтоксикація. 11. Дитячий травматизм. 12. Інфекційні захворювання: сальмонельоз. |
ІX-X І-ІІ ІІІ - ІV V VІ VІІ XІ XІІ ІX І XІ |
медсестра |
2. |
Бесіди для помічників вихователів - “Дотримання помічниками вихователів режиму дня перебування дітей в ЗДО” - “Особиста гігієна” -“Опрацювання санітарного мінімуму” |
ІX пост. ІІ-ІІІ |
медсестра |
3. |
Консультації для батьків “Про профілактику глистних інвазій ” “Профілактика харчових отруєнь” “Профілактика респіраторних захворювань” “Організація дитячого харчування вдома ” “Профілактика туберкульозу” “Повноцінне харчування дитини – запорука попередження захворюваності на туберкульоз” “Загартування – шлях до здоров’я дитини” “Як організувати відпочинок дитини влітку” |
ІX на свята XІ І ІІ ІІІ ІV V |
медсестра |
Протиепідемічна робота |
|||
1. |
Складання плану протиепідемічних щеплень спільно з ФАПом с.Плоска. аналіз виконання плану. |
Згідно з графіком ФАПу |
медсестра |
2. |
Доведення до відома батьків строків щеплень дітей. |
постійно |
|
3. |
Проведення обстеження дітей на педикульоз та коросту. |
1 раз на місяць |
медсестра |
4. |
Проведення протиепідемічних та за гартувальних заходів щодо боротьби з грипом та іншими респіраторними захворюваннями |
Вересень - жовтень |
медсестра |
5. |
Контроль за проведенням ранкового прийому дітей. |
постійно |
медсестра |
|
Санітарно-гігієнічна робота |
|
|
1. |
Контроль за санітарним станом приміщень, ігрової кімнати , майданчиків. |
постійно |
медсестра |
2. |
Контроль за питним, повітряно-темпиратурним режимом дня, освітлювальним режимом. |
постійно |
медсестра |
3. |
Контроль за дотриманням працівниками правел особистої гігієни. |
постійно |
медсестра |
4. |
Контроль за формуванням гігієнічних навичок і дотриманням особистої гігієни вихованцями. |
постійно |
медсестра |
|
Оздоровчо-профілактична робота |
|
|
1. |
Розробка раціонального режиму: - Навчальний рік - Оздоровчий період |
серпень |
медсестра |
2. |
Контроль за проведенням поточних та генеральних прибирань, розподіло обов’язків між технічним персоналом. |
постійно |
медсестра |
3. |
Здійснення медико-педагогічного контролю за дотриманням рухового режиму (за окремим планом) та процесом фізкультурно-оздоровчої роботи (за окремим планом). |
постійно |
медсестра |
ПАМ'ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ
«Щодо запобігання захворюваності на грип та інші ГРВЗ»
1. Під час високого ризику захворювання на ГРВЗ не відвідуйте місця, де можливе велике скупчення людей.
2. За можливості зведіть до мінімуму поїздки у громадському транспорті (автобуси, тролейбуси, метро тощо).
3. Остерігайтеся близького контакту з людьми, які мають симптоми грипу або інших ГРВЗ.
4. Часто мийте руки з милом. Якщо немає такої можливості, використовуйте спеціальні алкогольвмісні засоби для оброблення та знезараження рук.
5. Не торкайтесь слизових оболонок очей, носа, рота немитими руками.
6. При чханні та кашлі прикривайте рот одноразовою хустинкою. Забезпечте дитину такими хустинками.
7. Часто провітрюйте приміщення вдома та на роботі.
8. Уникайте поцілунків, обіймів, рукостискань тощо.
9. Не допускайте переохолодження або перегрівання організму.
10. Змащуйте слизові оболонки носа оксоліновою маззю.
11. Проводьте щоденне вологе прибирання кімнат.
12. Організовуйте собі та дитині повноцінне, вітамінізоване харчування з достатньою кількістю природних джерел вітаміну С (свіжі овочі та фрукти) та фітонцидів (часник, цибуля, імбир тощо).
13. При погіршенні самопочуття залишайтеся вдома, не займайтеся самолікуванням — викличте лікаря для обстеження та призначення ефективного лікування.
14. При появі ускладнень захворювання на грип у вас чи вашої дитини не зволікайте. Організуйте госпіталізацію з метою отримання кваліфікованої допомоги медиків.
Участь медичної сестри в адаптації нових вихованців
Адаптація в дитячому садку – це процес пристосування дитини до нових умов та розпорядку дня, до вихователів і дитячого колективу, до форм співіснування, відмінних від тих, що існують у родині. На те, як легко та швидко малюк адаптується, впливають:
- рівень психічного і фізичного розвитку;
- загартованість організму;
- сформованість навичок самообслуговування;
- розвиненість навичок спілкування з дорослими та однолітками.
Незвичність оточення, велика кількість нових вражень та вимого у дошкільному закладі, зазвичай нервують дитину та призводять до стресу. Щоб запобігти стресовим станам медична сестра здійснює медичний супровід крок за кроком.
Крок 1. надаємо матеріали для інформаційного стенду.
Оновлюється влітку стенд для батьків. Його наповнюють відомостями про те, які документи потрібні для вступу дитини до дитячого садка та що при цьому слід врахувати. Батьки повинні знати про необхідність призвичаювання дитини до розпорядку дня, подібного до розпорядку у дитячому садку, та введення до раціону харчування страв, що готують у дитячому садку.
Щоб допомогти батькам підготувати дитину до відвідування дошкільного закладу, медична сестра складає і розміщає на стенді:
- памятку щодо диспансеризації дитини;
- поради для батьків, діти яких уперше ідуть до дитячого садка;
- інформацію про розпорядок дня у дошкільному закладі та поради щодо введення подібного розпорядку дня вдома.
Крок 2. Беремо участь у батьківських зборах, організованих у ДНЗ.Під час батьківських зборів медична сестра розповідає про оформлення медичної картки дитини, правильне харчування та розпорядок дня вдома, загартовування дітей, профілактику гострих респіраторних захворювань та вірусних інфекцій.
Крок 3. Проводимо настановні індивідуальні бесіди.
Проводяться індивідуальні бесіди з батьками щодо механізмів звикання дитини раннього віку, стану її фізичного та психічного розвитку, рівня сформованості культурно – гігієнічних навичок. В цих бесідах з 'ясовуємо , чи вміє малюк самостійно їсти, користуватися горщиком, вдягатися, вмиватися. Ускладнити процес адаптації може несприятлива атмосфера в сім ї ( неправильне домашнє виховання, конфлікти між батьками, зловживання алкоголем), хто не дотримується певного розпорядку дня або чий домашній розпорядок істотно відрізняється від розпорядку у дошкільному закладі
Крок 4. Проводимо повторні зустрічі з батьками
та прогнозуємо ступінь важкості адаптації.
Після оформлення медичної карти дитини, коли батьки отримали результати диспансеризації, можна спрогнозувати характер адаптації майбутнього вихованця.
Середній строк адаптації дітей раннього віку – 10-20 днів, хоч може збільшуватися до 2 – 3 місяців. Залежно від передумов, які медична сестра вияснила під час бесід з батьками, та результатів диспансеризації, можна орієнтовно визначити тривалість та ступінь важкості адаптації.
Ступені важкості адаптації дитини до умов дошкільного закладу. Ступінь Тривалість Характеристика
Легкий 10-15 днів. Дитина здорова, поведінка швидко нормалізується, фізіологічна адаптація відбувається природно.
Середній 16-30днів Дитина худне, хворіє, але не важко, без ускладнень.
Важкий >30днів. Дитина часто і важко хворіє.
Крок 5. Консультуємо вихователів перед прийняттям дітей до дошкільного закладу.
Після проведення зустрічей з батьками медична сестра консультує вихователів, де наголошує, щоб вихователь звертав увагу на ознаки нервово – психічний розладів дитини. Помітними ознаками є енурез, порушення сну, смоктання пальців, кусання нігтів, скарги малюка на біль у животі.
У ході бесід з вихователями медична сестра приділяє увагу створенню і групах комфортного емоційного мікроклімату. Позитивний настрій у групі значно полегшує адаптацію дитини. Медична сестра нагадує, що у період адаптації не можна насильно годувати та укладати спати дитину, проводити будь – які незвичні для дитини оздоровчі процедури, загартовування. Слід забезпечити дитині умови теплового комфорту і одягати її так, як вона звикла вдома. Не варто наполягати на обов’язковому виконанні вправ під час фізкультурних та музичних занять.
Крок 6. Посилено контролюємо стан здоров' я нових вихованців.
Зважаючи на прогнози, медична сестра особливу увагу приділяє проблемним дітям та у разі необхідності інформує батьків про потребу корекції перебігу адаптації.
Процес адаптації полегшують:
- емоційний контакт;
- тактильний контакт;
- музичні заняття;
- музичний супровід упродовж дня;
- ігри з піском і водою;
- малювання;
- казкотерапія.
Крок 7. Беремо участь у корекції перебігу адаптації.
Щоденне спостереження за дітьми з важким протіканням адаптації може виявити проблеми,помилки у поведінці батьків. Саме тому звичайна бесіда медичної сестри з батьками ( за необхідності до бесіди залучають і вихователя) може істотно посприяти полегшенню процесу адаптації. Якщо батьки не мали часу відвідати батьківські збори та не звернули увагу на поради медичної сестри, розміщенні на інформаційному стенді, їм передаються копії памяток під час індивідуальної консультації. Ще раз нагадати про важливість правильного розпорядку дня вдома, режиму харчування та позитивного мікроклімату в родині.
В садочки без відповідних записів у медичній картці про проходження планових щеплень не беруть.
Порядок прийняття до дошкільного навчального закладу регулюється відповідними нормативно-правовими документами. Зокрема, ст. 15 Закону України «Про захист населення від інфекційних хвороб» визначає, що прийом дітей до виховних, навчальних, оздоровчих та інших дитячих закладів проводиться за наявності відповідної довідки закладу охорони здоров’я, в якому дитина перебуває під медичним наглядом.
- Довідка видається на підставі даних медичного огляду дитини, якщо відсутні медичні протипоказання для її перебування у цьому закладі, а також якщо їй проведено профілактичне щеплення згідно з календарем щеплень і вона не перебувала в контакті з хворими на інфекційні захворювання або бактеріоносіями. Дітям, які не отримали профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень, відвідування дитячих закладів не дозволяється.
Підписуючи письмову відмову про щеплення дитини, мало хто з батьків знає про наслідки відмови від планових щеплень (ПЩ).
- Якщо батьки безпідставно відмовляються від щеплень своєї дитини, вони беруть на себе велику відповідальність та повинні вирішувати, яким чином їх дитина має отримати освіту, оскільки ми живемо у правовій державі із затвердженими законами.
Які щеплення входять до українського календаря щеплень?
Паротит (свинка) 12 міс., 6 років, 15 років (хлопці
Туберкульоз 3-7 день, 7, 14 років
Гепатит В 1 день, 1 міс., 6 міс.
Дифтерія 3, 4, 5, 18 міс., 6, 14, 18 років, далі кожні 10 років
Кашлюк 3, 4, 5, 18 міс.
Правець 3, 4, 5, 18 міс., 6, 14, 18 років, далі кожні 10 років
Поліомієліт - инактивированная (нежива) вакцина: 3,4 міс.;
- оральная (жива) вакцина: 5, 18 міс., 6, 14 років
Гемофільна інфекція 3, 4, 5, 18 міс.
Кір 12 міс., 6 років
Краснуха 12 міс., 6 років, 15 років (дівчата)
ХАРЧУВАННЯ
1. Пам΄ятайте, що раціональне харчування – одна з основних умов здоров΄я людини, її довголіття, плідної праці.
2. Поєднуйте у їжі, в правильному співвідношенні речовини, які входять до складу тканин людського організму: білки, жири, вуглеводи, мінеральні солі, вітаміни, воду.
3. Дотримуйтесь режиму харчування. Зумійте переконати свою дитину споживати всі пропоновані їй страви, навіть ті, які вона не любить, але які для неї необхідні й корисні.
4. Не підгодовуйте дитину в проміжках навіть тоді, коли вона попросить їсти. Ласкаво поясніть, що їсти треба у відведений для цього час.
5. Давайте тільки ту кількість їжі, яку дитина з΄їдає із задоволенням.
6. Утримуйтесь від розмов про те, що дитина мало або майже нічого не їсть, бо вони шкідливі.
7. Дотримуйтесь навичок гігієни харчування і виробляйте їх у дітей.
8. Пам΄ятайте, що апетит частково залежить від сервірування столу, естетичного оформлення страв, уміння дитини користуватися виделкою, ложкою, володіння елементарними навичками культури споживання їжі.
9. Підкреслюйте необхідність добре пережовувати їжу, не вживати надто гарячої чи холодної страви, не відкушувати великих шматочків, жувати із закритим ротом.
10.Не забувайте, що найкориснішими є ті овочі і фрукти, які властиві нашому регіону, ростуть у наших садах.
11.Серйозним недоліком харчування є „прихований голод” – дефіцит йоду, який може привести до незворотніх процесів в організмі дитини. Вживання в їжу йодованої солі – вихід з даної ситуації.
12.Їжу завжди тримайте закритою, особливо в літній період.
13.Не слід вживати в їжу продуктів глибокого замороження, незнайомих грибів, продуктів з великим вмістом солі, недостатньо прожарені або проварені м΄ясо, рибу, сиру воду.
ЗАГАРТУВАННЯ
1. Використовуйте природні засоби оздоровлення та загартовування.
2. Загартовуйтесь разом з дитиною.
3. Пам΄ятайте, що загартовування впливає на загальний стан здоров΄я та поведінку дітей, дає позитивний результат тоді, коли гартувальні процедури проводяться в певній послідовності, чітко дозовані й систематично повторюються.
4. Не забувайте, що систематичне загартовування допомагає організму боротись із захворюванням, особливо із застудними.
5. Домагайтеся розуміння дітьми настанови: усьому свій час. Привчайте дітей дотримуватись рухового й повітряного режимів, постійного часу сну та приймання їжі.
6. Забезпечуйте щоденне перебування дітей на повітрі, відповідність їхнього одягу погоднім умовам.
7. Здійснюйте загартовування сонячним промінням. Тривалість прийняття сонячних ванн від 3-4 хвилин до 15 хвилин.
8. Проводьте водні процедури (обливання ніг та тіла, вологе обтирання рукавичкою або рушником).
9. Не забувайте, що ходіння босоніж – це засіб загартовування організму та зміцнення здоров΄я.
10. До ходіння босоніж дитину треба привчати із раннього віку. Починати улітку за температури повітря, не нижчої від 24 градусів.
11.Поєднуйте ходіння босоніж зі щоденними ваннами для ніг, поступово знижуючи температуру води.
12.Пам΄ятайте, що гарячий пісок і асфальт, гостре каміння та шлак, соснові шишки й голки діють на дитячий організм, як сильні подразники, а теплий пісок, м΄яка трава – заспокійливо.
Як уберегти дитину від застуди
До вашої уваги прості поради, що дозволять уберегти дитину від застуди:
1. Найдієвіший засіб, який рекомендують усі медсестри у дитсадках, – змащувати носик дитини оксоліновою маззю, бодай не запобігти, то принаймні зменшити ризик захворювання малюка.
2. Дітям треба більше гуляти, оскільки ризик підхопити якийсь вірус у приміщенні набагато вищий, ніж на свіжому повітрі.
3. Привчіть дитину мити руки, до того ж не тільки після туалету. І що частіше вона це робитиме, то більш імовірно, що малеча менше хворітиме.
4. Загартовуйтеся, привчайте дитину до не дуже високої температури повітря удома, наприклад, удень вона не має перевищувати +21...+22 °С, а вночі – +17...+18 °С. Річ у тім, що за дуже високої температури повітря стає сухішим, що може призвести до пересихання слизової носоглотки, і як наслідок – знизити опірність до хвороб.
5. Коли виходите на прогулянку, не вкутуйте малюка, бо він, активно рухаючись, тільки прітиме, що збільшує імовірність захворювання.
6. Не допускайте, щоб у дитини були мокрі ноги.
7. Привчіть малюка пити не звичайний чай, а спеціальні трав’яні відвари, або ж із малиновими або смородиновими гілочками.
8. Коли вже так сталося, що ваш малюк застудився і в нього піднялася температура, не поспішайте її збивати, оскільки це відповідь організму на вірус.
Дайте йому самому перебороти інфекцію. Температуру потрібно збивати, тільки якщо вона сягає 38–38,5 °С. Висока температура стимулює вироблення імунітету.
Грип
Грип – це вірусне захворювання, що розпочинається раптово і бурхливо, супроводжується лихоманкою, головними, м’язовими, суглобним болями, підвищеною температурою.
Інфікуватися можна не тільки при чханні і кашлі хворого та користуючись його речами, але й перебуваючи в приміщенні чи транспорті, де нещодавно знаходився хворий.
Хвороба перемагає тих, у кого недостатньо сильний імунітет. Тому, щоб не захворіти на грип у період епідемічного підвищення цього захворювання, слід вдаватися до ефективних профілактичних заходів:
1. зробити щеплення від грипу у поліклініках за місцем проживання;
2. звести до мінімуму відвідування місць з масовим перебуванням людей;
3. перед виходом з дому треба змазувати слизові оболонки носа 0,25% оксоліновою маззю;
4. використовувати марлеву (4 шарову) маску для захисту рота і носа під час перебування в транспорті та при спілкуванні з людьми;
5. провітрювати якомога частіше приміщення та проводити вологе прибирання;
6. часто та ретельно мити руки з милом або використовувати вологі серветки, що містять у своєму складі спирт.
Грип небезпечний своїми ускладненнями: запаленнями легенів, середнього вуха, гайморових пазух, бронхітами, враженням нирок, мозку, серця та інших органів. Він особливо небезпечний для дітей, людей похилого віку, хронічно хворих.
Якщо ви захворіли, необхідно залишитися вдома, негайно викликати лікаря та дотримувати всі його рекомендації.
Обов’язково ізолюйте хворого від інших членів сім’ї, виділіть йому окремий посуд та речі особистої гігієни.